כך מהנדסים חוויית שופינג

תכננתם להיכנס לקניון, לקנות חולצה או משהו קטן, אך יצאתם בסופו של דבר עמוסים בשקיות ומתנות? זה לא במקרה. תכנון חכם של חוויית השופינג יכול להיות ההבדל בין מרכז קניות מצליח לקניון כושל.

 

 

לפני הכל, כמה נתונים מעניינים: הישראלי הממוצע מבקר בקניון 3.77 פעמים בחודש, 62% מהציבור הולכים לפחות פעם בחודש לקניון, זמן השהייה הממוצע בקניון הוא כשעתיים, במהלכן מבקר הלקוח בארבע - חמש חנויות בממוצע. יותר מ־300 אלף לקוחות מבקרים מדי יום בקניונים ברחבי ישראל, ולפי סקר של משרד התמ"ת, משפחה ישראלית ממוצעת משאירה בקניון כמעט אלף שקלים בחודש. לנתונים הללו יש סיבות שונות, אבל אותנו מעניינת ההשפעה של עיצוב הפנים על חוויית הרכישה. הנה כמה עובדות שלא חשבתם שהן יכולות להוות מדד לחוויית הבילוי שלכם בקניון, וחשוב מכך - בכמות הכסף שאתם מוציאים בבילוי שכזה. קניון - בלוגנתחיל במבנה - למבנה מסלולי ההליכה יש חשיבות גבוהה בעיצוב הקניון וחשוב ליצור היגיון בתנועת הלקוחות. בעולם כבר פחות מקובל ליצור תוואי הליכה במבנה ישר, אולם בישראל מבנה ה"סרגלים" ללא יותר מדי עיקולים או פניות – הוא זה שמאפיין את מרבית הקניונים. העיקרון במבנה מהסוג הזה הוא ליצור מבנה הכולל שדרות של חנויות שמושכת את הקונים לעבור על פני כמה שיותר חנויות, אך מצד שני אינה מעייפת אותם. מספר ה"סרגלים" בכל קניון, תלוי במספר החנויות וגדל בהתאם. מבנה נוסף המוכר בארץ הוא מבנה של "כוכב" - מרכז עגול שממנו יוצאות זרועות. אמנם אנחנו אוהבים עיצוב ייחודי ויוצא דופן, אבל במקרה הזה נראה שמבנים מתוחכמים מדי נכשלו בישראל מכיוון שהיו פחות נוחים למבקרים.

איך מייצרים אווירה מעודדת קניה?
כדי להעביר תחושה שלווה ונעימה, וכדי להבדיל את הקניון מהתנועה הרועשת שמחוצה לו, קניונים מאופיינים במרחבים סטריליים ולא רועשים, כשהחנויות עצמן בגודל מינימאלי ומאופיינות בתקרות גבוהות ובצבעים עדינים. תקרות הקניון תהיינה לרוב שקופות – משתי סיבות: אור יום שחודר אל מרחב הקניון לא רק חוסך באנרגיה, נמצא שהוא גם מעודד קניות.
אלמנטים עיצוביים ברחבי הקניון נועדו להעצים את חוויית הקנייה. שמים מלאכותיים כתקרה, או אורות מנצנצים על מסלול ההליכה שמדמים מסלול של תצוגת אופנה, נועדו לגרום לנו לתחושה טובה שתגרום לנו לפתוח את הארנק. אחת הדרכים לגרום לנו להירגע, היא לשלב אלמנטים עיצוביים שקשורים למים: מזרקה מרכזית, מפלים קטנטנים ואפילו נחלים מסתעפים. הרעיון הוא לגרום למרחב הקניות לנער מעלינו את המציאות הלוחצת ולהשרות עלינו אווירה נינוחה ובזבזנית.

מעצבים את חוויית הקניה
חוויית הקניה של גברים שונה מזו של נשים, אשר מהוות את קהל היעד העיקרי בקניונים. בדיוק לשם כך המציאו את הספסלים בקניון. יש מי שמגדילים לעשות ומציבים אותם גם בתוך החנויות, וכך לאפשר לנשים לחפש אחר פריטים מעניינים בזמן שהגברים יכולים לנוח על הספסל.
עיצוב הפנים יכול לשנות התנהגות של קונים: החל מיצירת תוואי הליכה שמוביל לכיוון הרצוי, דרך מיקום המדרגות הנעות או המעליות, וכלה בפרטים חסרי משמעות לכאורה כמו יצירת אזורים צפופים באופן מכוון ומיקום החנויות השונות באופן שיפזר טוב יותר את תנועת הקהל. כל אלה ישפיעו על דפוסי הקניה שלנו בצורה לא מודעת. במקרה זה מה שעומד מאחורי הרעיונות הוא למקסם את חוויית הקנייה. ואיך אפשר בלי השירותים... כיוון שהשירותים הם סוג של עוגן (מוקד משיכה) בקניונים, כיום מייחסים להם הרבה יותר חשיבות מבעבר, ולכן חשוב שגם העיצוב שלהם יהיה מושך ונעים על מנת שלא תמצאו את עצמכם בורחים מהקניון רק כדי להגיע הביתה לשירותים.

איך מתכננים קניון?
לקוחות כבר לא מסתפקים בקניונים משעממים ונושא מבנה הקניון והאופי שלו מעסיק יותר ויותר את המתכננים. הטרנד העיצובי הנוכחי הוא יצירת קונספט משתנה - למשל חלק מסוים בקניון שמעוצב על פי נושא מסוים, עיצוב בהשראת מבנים ייחודים או העתק עיצובי של ערים עתיקות. מבנה הקניון הוא גם עניין של גיאוגרפיה ותלוי כמובן בקרקע (בגודל ובצורה שלה) וכמובן בתרבות המקומית. בהונג קונג היקרה והצפופה למשל, הקניונים נבנים לגובה וכוללים בדרך כלל שש קומות.Mall Sofia בבולגריה בנוי כמשולש במטרה לנצל את הקרקע בצורה הטובה ביותר. הקניון הגדול בעולם הוא Dubai Mall שנפתח בשנה שעברה וכולל 1,200 חנויות על שטח של 1.2 קמ"ר – מחולקות על פי מתחמים נושאיים: מתחם ילדים, מתחם אופנה עילית, מתחם מסעדות - וגם אקווריום ענק ומשטח החלקה על הקרח.

מהו הטרנד הבא בתחום הקניונים? טכנולוגיות חדשות מאפשרות לבנות היום גגות ענק נפתחים – ממש כמו באיצטדיונים הגדולים בעולם. קניון עם גג נפתח נבנה בימים אלה בסולט לייק סיטי, בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר, ועוד אחד מוקם בפניקס, אריזונה. המטרה היא לאפשר לקונים להתחבר לטבע ולנשום קצת אוויר צלול בעונות המעבר, אולם ליהנות בכל זאת ממבנה מקורה בחורף ובקיץ.

לתמונות של קניונים מהעולם